Zwangerschapskwaaltjes

Zwangerschapsklachten

Tijdens de zwangerschap is je gezondheid nog belangrijker dan anders. Jouw gezondheid heeft namelijk ook invloed op de gezondheid van je kind. Er verandert veel aan je lichaam. Dat hoort bij de zwangerschap, maar kan bij veel vrouwen voor klachten zorgen en roept soms vragen op.

Maakt je je zorgen om je gezondheid? Blijf er niet mee zitten, maar bespreek het met ons. Dit kan bij je eerstvolgende afspraak met de verloskundige. Indien het niet kan wachten, bel dan de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).

Hieronder geven we tips voor de meest voorkomende klachten en kwaaltjes tijdens de zwangerschap.

Aambeien

Tijdens de zwangerschap komen aambeien vaker voor. Aambeien zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus. Aambeien kunnen jeuken en pijn doen. Persen kan de klachten verergeren. Probeer daarom verstopping en harde ontlasting te voorkomen door genoeg vezels te eten, 2 liter water per dag te drinken en voldoende te bewegen. Er zijn verschillende middeltjes die de klachten van aambeien kunnen verlichten, de apotheek kan je precies vertellen welke tijdens de zwangerschap veilig gebruikt mogen worden.

Bandenpijn

Dit is een stekende, trekkende en soms zeurende pijn, meestal onder aan de zijkant van de buik. Bandenpijn ontstaat als de banden waarmee de baarmoeder vastzit oprekken en extra belasting krijgen door de groter en zwaarder wordende baarmoeder. Bandenpijn kan heel vervelend en pijnlijk zijn, maar is niet gevaarlijk. Vaak ontstaat het ook bij bepaalde bewegingen zoals omdraaien in bed of tijdens het sporten, bij hoesten, niezen of lachen.

Brandend maagzuur

Sommige vrouwen krijgen last van brandend maagzuur. Er zijn voedingsmiddelen die de klachten kunnen verergeren, zoals koffie, thee, suiker, sinaasappelsap, vet eten en koolzuur. Het helpt vaak om ’s avonds niet te veel te eten vlak voor het slapen gaan. Ook gebrande amandelen geven vaak verlichting. Rennies mogen ook genomen worden. Gebruik je medicijnen tegen brandend maagzuur, vertel dit aan ons bij je eerstvolgende afspraak.

Bloedend tandvlees

Doordat bloedvaatjes wat slapper en dunner worden en er meer druk op komt te staan – omdat er meer bloed aangemaakt wordt tijdens de zwangerschap – kun je wat sneller last krijgen van bloedend tandvlees. Dit kan leiden tot geïrriteerd of ontstoken tandvlees. Verzorg je gebit goed tijdens de zwangerschap en ga bij klachten naar de tandarts of mondhygiëniste.
Ontstoken tandvlees komt ook vaker voor tijdens de zwangerschap. Het tandvlees zwelt op en het wordt gevoeliger. Goed poetsen is dus extra belangrijk tijdens de zwangerschap.

Bloedneus

Tijdens de zwangerschap kun je soms spontaan een bloedneus krijgen. De bloedvaatjes worden slapper en dunner door de hormonen. Door een toename van bloed tijdens de zwangerschap, komt er bovendien meer druk op de vaatjes te staan. Vandaar de grotere kans op een bloedneus. Het is gelukkig over het algemeen onschuldig, maar wel vervelend.

Bloedverlies (vaginaal)

Bloedverlies tijdens de zwangerschap komt vaak voor, vooral in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld innesteling van de vrucht in de baarmoeder of een wondje op de baarmoedermond. Soms is een miskraam de reden van bloedverlies.

Bij (helderrood) bloedverlies en zorgen mag je ons altijd bellen. Neem dan contact op met de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).

Duizeligheid

Tijdens de zwangerschap kan duizeligheid verschillende oorzaken hebben.
Een lage bloeddruk bijvoorbeeld; dit merk je voornamelijk bij te snel opstaan of overeind komen en dit trekt vaak vrij snel weer weg. Het kan geen kwaad en je kunt het soms voorkomen door rustig overeind te komen als je een tijdje in dezelfde houding hebt gezeten of gelegen en eventueel door iets zouts te eten.

Een laag suikergehalte; als je (te) lang niets gegeten hebt, kan dit de oorzaak zijn van de duizeligheid. Dit gebeurt zeker in het begin van de zwangerschap in combinatie met misselijkheid. Eet regelmatig kleine beetjes en neem bij duizeligheid iets van (druiven)suiker in.

Ben je vaak en terugkerend duizelig? Laat dan even het ijzergehalte in je bloed controleren op de praktijk, soms is bloedarmoede de oorzaak.

'Harde buiken'

Tijdens de zwangerschap kun je de spieren van de baarmoeder af en toe voelen samentrekken. Dit noemt je ook wel ‘harde buiken’. Af en toe een harde buik kan geen kwaad. Heb je regelmatig harde buiken of worden ze steeds sterker/pijnlijker? Neem dan contact op met de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt in het eerste trimester regelmatig voor. Dit kan komen door andere eetgewoontes (minder eten, misselijkheid en overgeven, geen cafeïne), vermoeidheid, uitdroging (minder gedronken, veel overgegeven) en veranderingen in de hormoonhuishouding. Het is vervelend, maar kan gelukkig geen kwaad.

In de tweede helft van de zwangerschap kan hoofdpijn ook een teken zijn van een hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging. Heb je kloppende hoofdpijn, met name achter je ogen en/of maak je je zorgen? Bel dan de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).

Jeuk

Tijdens de zwangerschap kun je (veel) last hebben van jeuk. Vaak op de buik, maar het kan over het hele lichaam voorkomen. Dit komt meestal door uitrekking van de huid of door een droge huid als gevolg van de hormoonveranderingen. Een enkele keer is er sprake van overmatige jeuk, soms zijn er rode bultjes/plekken op het lichaam zichtbaar. Heb je jeuk op met name de handpalmen en voetzolen, neem dan contact op met de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 toets 1. Soms kan de lever minder goed gaan functioneren waardoor de galzuren zouten zich onder de huid komen ophopen wat de jeuk veroorzaakt. Indien nodig verwijzen we je door naar de gynaecoloog in het ziekenhuis voor verder onderzoek.

Misselijkheid

Vooral in de eerste 3 tot 4 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid en overgeven. Niet eten maakt het meestal erger. Begin daarom met een licht ontbijt. Probeer het eten daarna over kleine, lichte maaltijden te verdelen. Je merkt zelf welke voeding je het beste verdraagt en wat niet. Zolang je niet het gevoel hebt dat je uitdroogt of veel afvalt, kan het geen kwaad. Maak je je zorgen, bel dan de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).

Moeheid

Met name in de eerste drie maanden van de zwangerschap kun je heel moe zijn. Veel vrouwen hebben dan meer behoefte aan slaap. Dat komt door veranderingen in je hormonen. Het komt zelden voor dat bloedarmoede de oorzaak is van moeheid. Probeer je dagelijkse inspanningen overeen te laten komen met wat je op dat moment aan kan. Over het algemeen gaat het vanzelf over in het tweede trimester.

Obstipatie (moeizame stoelgang)

Tijdens de zwangerschap werken de darmen wat trager. Daardoor kan het zijn dat de stoelgang moeizaam gaat. Vezelrijke voeding kan helpen, zoals rauwkost, fruit en volkoren producten. Eventueel kun je zemelen toevoegen. Zorg er vooral voor dat je ongeveer 2 liter (water) per dag drinkt. Ook lichaamsbeweging is belangrijk voor de stoelgang.

Pigmentvlekken

Tijdens de zwangerschap kunnen door de zon bruine vlekken in het gezicht ontstaan (‘zwangerschapsmasker’). Bescherm de huid tegen de zon om deze vlekken te voorkomen. Gebruik zonnebrandproducten, blijf in de schaduw of draag een hoed. Na de zwangerschap verdwijnen deze pigmentvlekken meestal vanzelf.

Plassen

Tijdens de zwangerschap moeten de meeste vrouwen vaker plassen dan normaal. Doordat de baarmoeder steeds groter wordt, komt er meer druk op de blaas. Daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Voel je heel vaak aandrang om te plassen? Dat kan door een blaas- ontsteking komen. Meestal heb je dan ook een branderig gevoel bij het plassen maar dat hoeft niet. Breng in dat geval een potje urine voor controle naar de huisarts. Als blijkt dat je een blaasontsteking hebt, krijg je medicijnen (antibiotica) voorgeschreven. De huisarts weet precies welke medicatie tijdens de zwangerschap is toegestaan en welke niet.

Rug- en/of bekkenpijn

Tijdens je zwangerschap kun je rugklachten of pijn in het bekken krijgen. Een goede houding kan de klachten verminderen. Heb je er last van? Bespreek her met ons tijdens je eerstvolgende afspraak. Bewegen is goed, maar de balans tussen belasting en belastbaarheid is misschien wel het belangrijkst. Die balans kan wisselen per dag.

Enkele tips:

• Buig je knieën tijdens bukken en tillen
  • Geef je onderrug voldoende steun bij het zitten
  • Kleed je zittend aan en uit zodat je zo min mogelijk op één been staat
  • Vermijd indien mogelijk traplopen (wat best lastig kan zijn in Amsterdam!)
  • Heb je moeite met opstaan uit bed? Draai dan eerst op de zij. Druk daarna het bovenlichaam zijwaarts omhoog ondersteund door je armen.

We werken samen met bekkentherapeute Djoeke Numan 020 – 560 89 23. Zij kan je gerichte oefeningen en behandelingen geven ter verlichting van de klachten.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen aan de benen. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Zorg dat je regelmatig beweegt en probeer lang staan en lang zitten te voorkomen. Gebruik een krukje of een kussen om de benen hoog te houden als je gaat liggen of zitten. Ook het dragen van aangemeten, elastische steunkousen helpt de klachten van spataderen te verminderen. Na de bevalling worden spataderen snel kleiner.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Neem contact met ons op als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als het jeukt, pijn doet of een branderig gevoel geeft. Het kan dan zijn dat je een schimmelinfectie hebt. Zo nodig kan je daarvoor medicijnen gebruiken zoals Canesten gyno. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek en sommige drogisterijen. Zowel de schimmelinfectie zelf als de medicatie ertegen kunnen geen kwaad tijdens de zwangerschap.

Vocht vasthouden

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Soms kun je daardoor dikke voeten en enkels krijgen. Bij warmte en weinig beweging kan dit verergeren. Zorg dat je voldoende beweging krijgt en leg je benen wat hoger als je zit of ligt. Houd je ineens veel vocht vast (met name in het gezicht) en/of maak je je zorgen, bel dan de dienstdoende verloskundige 020 – 47 000 67 (toets 1).