Miskraam

Bloedverlies in het eerste trimester

Bloedverlies in de eerste maanden van de zwangerschap hoeft niet te betekenen dat het een miskraam is. Het kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het bloedverlies onschuldig en stopt het vanzelf. Dit bloedverlies kan bijvoorbeeld komen door harde ontlasting, vrijen, de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoeder of afwijkingen aan de baarmoedermond, zoals een poliep of ontsteking. Dit beïnvloedt de zwangerschap niet. Het kan wel vervelend zijn en je ongerust maken. Bloedverlies in de zwangerschap leidt in de helft van de gevallen tot een miskraam; in de andere helft van de gevallen gaat de zwangerschap door.
Vermoed je dat je een miskraam krijgt of ben je ongerust, dan mag je ons natuurlijk altijd bellen. Wij beslissen samen of het zinvol is om bijvoorbeeld al een echo te maken of juist om nog even af te wachten.

Miskraam

Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Als er in de prille ontwikkeling iets fout gaat, kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. Meestal merk je het eerst aan een gevoel alsof je ongesteld wordt met bloedverlies en buikpijn. Soms merk je niets en wordt pas tijdens de eerste echo ontdekt dat er geen kloppend hartje is.

Een miskraam komt helaas relatief vaak voor, bij 1 op de 10 zwangerschappen. Je kunt zelf helaas niets doen om het te voorkomen. Heel voorzichtig aan doen, hoeft dus niet. Medicijnen of maatregelen zoals bedrust of stoppen met werken zijn ook niet nodig.

De kans op een miskraam loopt op naarmate de leeftijd van moeder hoger is:

Jonger dan 35 jaar De kans op een miskraam is ongeveer 10 %
Tussen de 35 en 40 jaar De kans op een miskraam is ongeveer 20 %
Ouder dan 40 jaar De kans op een miskraam is ongeveer 30%
Ouder dan 45 jaar De kans op een miskraam is ongeveer 50 %

Verloop van een miskraam

Vaginaal bloedverlies en licht menstruatie-achtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn. Zwangerschapsverschijnselen zoals gespannen borsten en ochtendmisselijkheid nemen soms af vlak voor een miskraam. Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen vanzelf op gang. Soms duurt dit een week tot enkele weken. Geleidelijk krijg je buikkrampen die steeds heviger worden en neemt het bloedverlies toe, zoals bij een hevige menstruatie. Je kunt ook wat bloedstolsels verliezen. Wanneer het vruchtje eruit is, wordt de pijn vrijwel meteen minder. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen bloedverlies van een menstruatie. Het is verstandig geen tampons te gebruiken omdat dit de kans op een infectie verhoogd.

Wanneer op de echo gezien is dat er geen kloppend hartje is, mag je gerust enige tijd afwachten tot de miskraam zelf op gang komt. Je mag er echter ook voor kiezen om doorverwezen te worden naar een ziekenhuis van jouw keuze. Bij dit consult zullen ze je uitleg geven over de voor- en nadelen van afwachten, medicijnen om een miskraam op te wekken en een curettage.

De door de gynaecoloog voorgeschreven vaginale tabletten kunnen een spontane miskraam opwekken. De miskraam verloopt dan hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam. De tabletten breng je thuis in, je hoeft niet naar het ziekenhuis. De medicijnen werken niet altijd: bij ongeveer de helft van de vrouwen lukt het. Als de miskraam niet op gang komt, is alsnog een curettage nodig.

Een curettage is een kleine operatieve ingreep. De baarmoederholte wordt hierbij via de vagina schoongemaakt. De ingreep duurt ongeveer 10 a 15 min. Je krijgt een korte narcose, zodat je niets van de ingreep merkt. Een curettage is een ingreep met een zeer klein risico op complicaties.

Na de miskraam kun je je letterlijk en figuurlijk leeg voelen. Je zult zowel lichamelijk als emotioneel moeten herstellen.

Herstel na een miskraam

Na een miskraam herstelt het lichaam zich meestal binnen 6 weken. Je kunt je een tijdje moe en lusteloos voelen. Dit komt ook doordat de hormoonspiegel weer verandert. De eerste 1-2 weken kun je nog wat bloedverlies en bruinige afscheiding hebben. De volgende menstruatie kan weer na ongeveer zes weken op gang komen. Lichamelijk kun je weer proberen opnieuw zwanger te worden, je hoeft niet te wachten de eerstvolgende menstruatie is geweest.

Emotioneel gezien reageren vrouwen verschillend op een miskraam. Waar de een al snel weer het gewone leven oppakt heeft de ander meer tijd nodig om het te verwerken. Reacties kunnen variëren van ‘jammer’ tot ‘het ergste wat me ooit is overkomen’. Er is bij iedereen wel een gevoel van gemis, iets waar al plannen voor werden gemaakt en wat nu is gestopt. Logisch dat daar even tijd voor nodig is, zeker wanneer het een heel erg gewenste zwangerschap was. Gevoelens van jaloezie naar vrouwen waar wel de zwangerschap doorgaat, zijn niet vreemd. De vraag waarom het misging kan je bezighouden. De gedachte dat zwanger worden in elk geval mogelijk is gebleken, is soms een steun. Je kunt door alle emoties last hebben van vermoeidheid, slapeloosheid en een verminderde eetlust. Heb je behoefte aan professionele begeleiding hierbij, vertel het ons. Wij helpen je bij het vinden van de voor jou geschikte begeleiding.

Wilt je meer informatie over (het verwerken van) een miskraam: www.fiom.nl.

Het FIOM biedt hulp aan vrouwen en hun partner die een miskraam meemaakten en meer begeleiding wensen bij de verwerking ervan.

Wanneer bellen

Bel de verloskundige in onderstaande situaties (dag en nacht):

• aanhoudende buikpijn
  • koorts boven 38 graden bij of na een miskraam
  • hevig bloedverlies (meer dan twee grote maandverbanden vol per uur of grote stolsels)
  • ongerustheid
  • ruim bloedverlies (meer dan een flinke menstruatie)
  • elke half uur een dik maandverband vol bloedverlies
  • heftige pijn
  • gevoel van flauw vallen
  • koorts >38,5
  • ongerust of zorgen